پیغام پاورقی در دروپال 7

در دروپال 6 یک صفحه وجود دارد به نام Site information (یا اطلاعات سایت) که در آن برخی تنظیمات سایت از جمله نام سایت، شعار سایت و ... را پیکربندی می کنیم. همچنین در این صفحه، گزینه ای به نام پیغام پاورقی وجود دارد.
متنی که به عنوان پیغام پاورقی انتخاب می کنیم، در پایین سایت نمایش داده می شود. طرز کار آن هم به این صورت است که یک متغیر theme به نام $footer_message وجود دارد که پیغام پاورقی را در خود نگاه می دارد. پوسته ها هم در فایل page.tpl.php متغیر مذبور را echo می کنند.

این ویژگی "پیغام پاورقی" در دروپال 7 وجود ندارد. شاید دلیل آن این باشد که طراحان دروپال 7 با خود فکر کرده اند که بهتر است برای پیغام پاورقی، یک بلوک سفارشی جدید ایجاد کنیم و ان را در یکی از region هایی که در پایین سایت وجود دارد قرار دهیم. به این ترتیب انعطاف پذیری و همه گیر بودن سیستم بیشتر می شود.
این طرز فکر کاملا صحیح است و بهترین روش برای نمایش پیغام پاورقی هم همین است که یک بلوک سفارشی ایجاد کنیم.
با این همه، بعضی ها، از جمله من، به ویژگی پیغام پاورقی دروپال 6 علاقه داریم و از آن بیشتر خوشمان می آید!

اما مسئله ی مهم تری هم وجود دارد و آن این است که با حذف ویژگی پیغام پاورقی در دروپال 7، متغیر theme به نام $footer_message هم حذف شده و دیگر وجود ندارد. به این ترتیب، پوسته هایی که برای دروپال 6 نوشته شده اند، هنگام تبدیل به دروپال 7، باید این متغیر را از فایل page.tpl.php حذف کنند. کار سختی نیست، ولی خوب اگر این کار را نکنیم، راحت تریم!!
ماژول footer_message برای همین منظور نوشته شده است.

این ماژول را بررسی کنید:
http://drupal.org/project/footer_message

این ماژول سبب می شود که ویژگی مشابه دروپال 6، در دروپال 7 به وجود بیاید و متغیر فوق الذکر را هم ایجاد می کند و در اختیار پوسته ها قرار می دهد.
با این که از نظر من، اصلا این کار، کار سختی نیست، ولی از این ماژول در این سایت استفاده کردم!

نظرات شما

قسمت نظرات با استفاده از سرویس دیسکاس پیاده سازی شده است. متاسفانه این سرویس از داخل ایران قابل دسترس نیست. لطفا از آی پی خارجی استفاده کنید.